Skip to main content

Mångfald och enfald

H.C. Andersen öppnade dörren till turismen i Dalarna med sin reseskildring "I Sverige" 1851. I brist på fotografier målar han upp ett landskap med ord som är överväldigande. Och ändå räcker inte hans ord till utan han bjuder in målare och andra poeter att hjälpa honom skildra grannlåten: ”Målare och diktare, ta varandra i hand, kom upp till Dalarna, det fattiga landet är rikt på skönhet och poesi, rikast dock vid Siljans sjö”.

Och de kom, med turisterna i följe.

En intressant passus i boken är när han bjuder läsaren att sätta sig på fågelns rygg och så beskriver han suggestivt landskapet från ett fågelperspektiv. Några decennier senare har Selma Lagerlöf flyttat till Falun och skriver "Nils Holgerssons underbara resa" därifrån, säkert påverkad på mer än ett sätt av H.C. Andersen.

Men av alla vackra ställen kring Siljan så räcker det egentligen enligt Andersen med att besöka ett: Bergsäng och dess vidunderliga utsikt över Siljan. Har man sett det har man sett allt.

Igår gick jag på klassisk litterär mark, från Rättvik till Leksand via Bergsäng och Sjugare.

Bergsängs backar.

Men av utsikten blir jag berövad. Jag lyckas bara på ett ställe i Bergsäng få en liten skymt av Siljans vattenspegel i en glipa mellan träden i vägens längdriktning. (se foto ovan) H.C. Andersens landskap finns inte mer inom synhåll för en vanlig jordevandrare. Jag skulle behöva sätta mig på hans fåglar för att få se vad han såg. 

Anledningen till att jag inte får lika vackra vyer på mina bilder från Sverige som jag fick i Norge handlar inte bara om topografin, det handlar även om jordbrukspolitiken. I Norge skapar mularna mångfald och vidsträckta vyer. I går under hela vandringen såg jag tre besättningar av kor, en tillhörande Lantbruks-skolan i Rättvik, den andra på en gård i Vargnäs i Leksand och den tredje längs fågelsjön Limsjön där Scottish Highland Cattle betar som en del av sjöns restaurering. På Andersens tid fanns det kor i varje gård. Och kontrasten med de stora norska jordbruken ända upp till trädgränsen blir också slående. Jorbrukspolitik är en komplicerad historia och kräver nog något av ett fågelperspektiv, men för en vandrare är det en sorg att mångfaldens natur och kultur, skapad av levande jordbruk, verkar ha ersatts med enfaldens.   


Comments

Popular posts from this blog

Åke Edvinsson, 60 år

Det går nog knappt en dag utan att jag tänker i tacksamhet på dig, Åke. Alla minnen som vi delat under årens lopp blir man ju ständigt påmind om genom gamla sånger och sammanhang, människor och miljöer som poppar upp litet här och där, litet nu och då. Häromdagen slogs jag av en lust att hålla ett tacktal till dig för allt du betytt för mig, men antog att det är väl något jag kommer att skjuta upp tills din begravning - om nu inte du kommer att sjunga på min dessförinnan. Men varför vänta till dess, tänkte jag sen? Det är så dags då, nej låt mig få uttrycka detta nu! Och så vaknar jag idag och ser att du fyller 60 år! Detta är mitt tillfälle, att få skriva ett helt oförblommerat tacktal till en underbar människa som nog betytt mer för mig - och för många andra - än någon annan utanför den innersta familjekretsen! Den första gång jag såg dig var den första gång jag hörde dig; i barnkören som repade i kyrkskolan under fröken Gun Anderssons ledning. Och vi fortsatte s

The unfolding tale of a hundred hymns

Wow! The power of setting your intentions...  Last summer I created a folder in my computer, and I had to give it a name. After giving it a quick thought I wrote: "Hundred hymns", in an attempt to be a bit poetic in the small space and time given.  There's a new hymnbook on its way in Sweden and a call has gone out for anyone who wants to contribute with proposals. I thought I ought to send in something before the deadline on New Years and the folder was created for this purpose.  I started to browse thru a life's worth of song creation and did not find much suitable, managed to come up with about 30 songs that I thought could work, after editing them quite substantially.  After that I fell ill in Covid. Little did I realise then how necessary this was for the developments that were to follow. For the first time in my life I had a personal and very tangible experience of life's brevity. And a reminder of the importance of taking every day as a precious gift.  ​ N

Never Ending Peace And Love – Reflections on a first encounter with NEPAL

Part 1 My time in Nepal is drawing to a close. For this time... Impossible to summarise this amazing country, but in short it has been a peak experience. Peak time with peak people in peak country. The nature is unquestionably one of its kind, with both jungle and the highest peaks of this planet within sight. And the people, to a large extent poor, but with a richness of soul and spirit that is overwhelming; generous, kind, humble and proud at the same time. But most amazing has been our way to approach it; walking, talking and singing... I feel that our "Sång & Gång" concept, our "walk & sing" adventures that we now have developed for almost 30 years have found an ultimate form here. We walk into the villages, meeting people eye-level, share a song, and walk out of there with a garland around our necks and a blessing on our foreheads. And a smile in our hearts and a sense of taking part in a real transformative meeting. For both parties. All of this has